دسته‌بندی نشده

آشنایی با آموزش کارآفرینی نوجوانان

کارآفرینی نوجوانان

تربیت و آموزش نوجوانان اهمیت زیادی در بزرگسالی افراد دارد. اکثر کارآفرینان، ایده کسب و کار خود را از نوجوانی گسترش دادند. جوانان زیادی به‌خصوص در کشور ما از عدم اشتغال و بیکاری گله‌مند هستند. در صورتی که فرهنگ کارآفرینی بین نسل بعدی گسترش پیدا کند، این نوجوانان در آینده با این دسته از مشکلات در زمینه شغل مواجه نخواهند شد. در این مطلب قرار است که به آموزش کارآفرینی نوجوانان بپردازیم. در صورتی که دوست دارید با آموزش کارآفرینی نوجوانان بیشتر از قبل آشنا شوید، مطالعه این مطلب به شما توصیه می‌شود.

آموزش کارآفرینی نوجوانان

چرا آموزش کارآفرینی نوجوانان اهمیت دارد؟

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری‌های مختلف، آموزش مدیریت مالی و همچنین کارآفرینی اهمیت زیادی در آینده شغلی افراد دارد. نوجوانانی که در سنین پیش از کار آموزش‌های مناسبی برای کارآفرینی دیده باشند، دیگر به‌دنبال زندگی کارمندی نخواهند بود و می‌توانند نه‌تنها برای خود، بلکه برای بسیاری از افراد دیگر ایجاد شغل کنند. حتی در صورتی که این افراد برای شخص دیگری مشغول به کار شوند، کارمندان بسیار بهتری نسبت به عموم جامعه خواهند شد. آموزش کارآفرینی نوجوانان باعث می‌شود که این افراد در بزرگسالی خلاقیت بسیار بیشتری در زمینه کاری خود داشته باشند. همچنین این آموزش‌ها زمینه‌ساز تلاش، بلند پروازی و داشتن نظم در رسیدن به پیشرفت‌های شغلی خواهند شد. در ادامه این مطلب به چندین نوع از آموزش کارآفرینی ویژه نوجوانان اشاره خواهیم کرد.

آموزش سواد مالی، زمینهساز کارآفرینی

یکی از آموزش‌هایی که پیش‌نیاز کارآفرینی در نوجوانی است، سواد مالی می‌باشد. یک نوجوان باید سواد مالی نسبی داشته باشد و بتواند برای تامین کالاهای خود پس‌انداز کند و در مورد سرمایه‌گذاری پس انداز‌های خود تصمیم بگیرد. در سال‌های اخیر بسیاری از مدارس برتر به آموزش مدیریت مالی برای کودکان روی آورده‌اند. اگر نوجوان شما چنین آموزش‌هایی را ندیده است نگران نباشد. شما می‌توانید برای شروع کار چندین کتاب سواد مالی به زبان ساده را در اختیار فرزندتان قرار دهید و برای مطالعه آن‌ها جوایزی را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید پول خرید کالاهای مورد نیاز نوجوانتان را به‌صورت خرد در اختیار او قرار دهید و از فرزندتان بخواهید که برای خرید وسیله مورد نیازش پول‌های خود را پس‌انداز کند.

یکی دیگر از راهکارهای آموزش سواد مالی به نوجوانان این است که از آن‌ها بخواهید تا در مورد سرمایه‌گذاری و همچنین پس‌انداز خانواده به شما مشورت دهند. در واقع شما باید جزئیات امور مالی خانواده را با فرزندتان مطرح کنید و نظر او را برای خرج کرد و پس‌انداز جویا شوید. با این کار فرزند شما یاد می‌گیرد که در برابر مخارج مسئولیت‌پذیر باشد و برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق آماده می‌شود.

آشنایی با آموزش کارآفرینی نوجوانان
آشنایی با آموزش کارآفرینی نوجوانان

نوجوانتان را بهسمت کسب درآمد هل دهید!

در بسیاری از کشورها، کار کردن نوجوانان در تابستان یا تعطیلات یک رسم رایج است. در صورتی که فرهنگ کشور ما نوجوانان را کاملا مصرف کننده و بدون ذهن کارآفرین بزرگ می‌کند. برای اینکه بتوانید از نوجوان خود یک کارآفرین موفق بسازید، ابتدا باید او را به پول در آوردن و کسب درآمد ترغیب کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد نوجوانان، انجام دادن کارهای منزل است. سعی کنید که با فرزند خود سر قیمت هرکدام از فعالیت‌های خانه مذاکره کنید و به یک رقم قابل قبول برای هر دو طرف برسید. مثلا فرزندتان می‌تواند بابت شستن ظرف‌های ناهار و شام در خانه از شما ماهانه یک میلیون تومان پول دریافت کند.

پس از اینکه مطمئن شدید که نوجوانتان به‌اندازه کافی مسئولیت‌پذیر است که بتواند یک شغل بیرون از منزل را کنترل کند، سعی کنید او را برای کارآموزی به یک شرکت، مغازه یا… مطابق با سلیقه و استعدادهایش بفرستید. انجام کارآموزی در زمان فراغت نوجوانان نه تنها باعث شکوفایی ایده‌های کارآفرینی در آنان می‌شود، بلکه می‌تواند منبع پس‌انداز خوبی برای آن‌ها به‌حساب بیاید. برای اینکه متوجه شوید که فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد، می‌توانید از روان‌شناس و مشاوران حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

آموزش کارآفرینی ویژه نوجوانان
آموزش کارآفرینی ویژه نوجوانان

هدف گذاری در مسیر تربیت کارآفرینی اهمیت ویژه‌ای دارد!

هدف گذاری و قدم گذاشتن در مسیر هدف یکی از ویژگی‌های کارآفرینان موفق است. در مسیر آموزش کارآفرینی نوجوانان هدف گذاری را فراموش نکنید! برای اینکه به نوجوانان هدف گذاری را بیاموزید باید پیش از هر چیز خودتان به این روش از دستیابی به اهداف پایبند باشید. سپس اهمیت هدف گذاری را برای فرزندتان توضیح دهید و از او بخواهید که اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت خود را یادداشت کند. پس از اینکه نوجوان اهداف خود را نوشت سعی کنید که به او در نوشتن قدم‌های رسیدن به هدف کمک کنید. نوشتن این قدم‌ها باعث می‌شود که هدف واقعی‌تر و قابل‌لمس‌تر باشد.

 سعی کنید زمانی که نوجوان به یکی از اهداف خود رسید، با یک جایزه مالی او را به هدف‌گذاری بیشتر تشویق کنید. مثلا نوجوانان می‌توانند به‌عنوان اهداف کوتاه‌مدت، پس‌انداز کردن 3 میلیون تومان پول را در تعطیلات برای خود هدف گذاری کنند. زمانی که در پایان تعطیلات به این هدف رسیدند شما می‌توانید برای تشویق بیشتر یک میلیون تومان را به‌عنوان جایزه در نظر بگیرید.

آموزش کار تیمی، پایه کارآفرینی است!

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک کارآفرین خوب این است که می‌تواند با افراد مختلف و در قالب یک تیم همکاری کند. هر فردی نمی‌تواند به‌تنهایی همه مهارت‌های مورد نیاز یک مجموعه را به‌دست آورد. حتی اگر فردی بتواند همه کارهای یک مجموعه را انجام دهد، زمان محدود اجازه نمی‌دهد که یک کارآفرین به‌تنهایی به کارهای مختلف بپردازد. به همین علت یک کارآفرین مجبور است که با افراد مختلفی برای هدایت کسب و کار خود در ارتباط باشد. مهارت کار تیمی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک نوجوان باید از سنین پایین به آن مسلط شود. در واقع نوجوانان باید آموزش ببینند که در کار تیمی تک روی معنایی ندارد و باید گاهی اوقات بر خلاف منفعت و سلیقه شخصی، بر اساس صلاح تیم کار کرد.

برای اینکه نوجوان خود را در معرض کار تیمی قرار دهید، می‌توانید از ثبت نام در ورزش‌های جمعی مانند فوتبال و والیبال شروع کنید و در نهایت فرزند خود را تحت معرض یک محیط کاری شلوغ با تعداد زیادی همکار بگذارید. هرچه فرزند شما به‌مرور سازگاری بیشتری با کار تیمی پیدا کند، در آینده کارآفرین موفق‌تری خواهد بود.

کسب درآمد نوجوانان
کسب درآمد نوجوانان

کارآفرینی وابسته به ارتباطات است!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش کارآفرینی نوجوانان، آموزش ارتباط موثر است. در دنیای امروزی فروش به ارتباطات وابسته است و هیچ فردی نمی‌تواند بدون فروش خوب به یک کارآفرین موفق تبدیل شود. برای اینکه نوجوانتان بتواند در آینده به یک کارآفرین تبدیل شود، سعی کنید که در بعدهای دیداری، شنیداری و نوشتاری ارتباطات او را تقویت کنید.

برای تقویت بعد دیداری ارتباطات در زمینه آموزش کارآفرینی نوجوانان، از فرزندتان بخواهید که به‌صورت منظم برای شما صحبت کند و ضمن صحبت با شما و اعضای خانواده تماس چشمی برقرار کند. یک تماس چشمی موثر می‌تواند اعتمادبه‌نفس فروشنده را بالا ببرد و شانس موفقیت و فروش او را تا حد زیادی افزایش دهد. در جهت تقویت بعد شنیداری ارتباطات نوجوانان، می‌توانید از او بخواهید که مسئول پاسخ‌دهی تلفن‌های فروش یک محصول شود. به‌عنوان مثال شما خودرویی را برای فروش روی سایت دیوار قرار داده‌اید، حالا می‌توانید نوجوان خود را برای پاسخ‌دهی به تماس‌های دریافتی از سمت خریداران مسئول کنید. متوجه خواهید شد که فرزند شما پس از چندین روز مهارت مکالمه بسیار بهتری نسبت به‌روز اول خواهد داشت و با اعتمادبه‌نفس بیشتری با خریداران صحبت خواهد کرد.

یک کارآفرین باید برای جامعه خود مفید باشد!

آموزش کارآفرینی نوجوانان نباید محدود به تکنیک‌های ارتقا شخصیت و مدیریت مالی شود. بلکه در آموزش کارآفرینی نوجوانان باید به مباحث مهم‌تری مانند مفید بودن برای جامعه بپردازیم. یک کارآفرین پیش از هر چیزی باید به ارزش خلق‌شده، مشاغل ایجاد شده و تاثیری که این مشاغل روی اجتماع می‌گذارند اهمیت دهد. در واقع یک کارآفرین نمونه اهداف نهایی خود را تنها بر اساس سود مالی در نظر نمی‌گیرد، بلکه جامعه و مصالح آن‌هم در نظر او مهم هستند. برای اینکه نوجوان خود را با این فرهنگ بار بیاورید، باید به‌مرور او را با قشرهای آسیب دیده جامعه آشنا کنید.

 در آموزش کارآفرینی نوجوانان باید توضیح دهید که افراد فقیر، معتادان ترک کرده و بسیاری از قشرهای آسیب دیده جامعه به ایجاد یک شغل نیازمند هستند و یک کارآفرین باید بتواند در مسیر دستیابی به اهداف خود، به این اقشار هم کمک کند. برای شروع می‌توانید نوجوان خود را با مؤسسات خیریه مختلف آشنا کنید و اجازه دهید که فرزندتان یکی از این مؤسسات را به سلیقه خودش انتخاب کند. در ادامه سعی کنید که او را به اختصاص دادن بخشی از پس‌اندازش برای کمک به مؤسسه خیریه تشویق کنید. البته باید در نظر داشته باشید که نوجوانان به‌شدت از والدین خود الگو می‌گیرند. پس شما نمی‌توانید فردی باشید که نسبت به افراد آسیب دیده بی تفاوت هستید و انتظار داشته باشید که فرزندتان به یک کارآفرین با وجدان و خواهان مصلحت اجتماع تبدیل شود.

آشنایی نوجوانان با مشاغل

یکی از قدم‌های مهم در زمینه آموزش کارآفرینی نوجوانان این است که آن‌ها را در معرض آشنایی با مشاغل و اصناف مختلف قرار دهید. آشنایی با شغل‌های مختلف باعث می‌شود که استعدادهای نهفته نوجوانان شکوفا شود و خلاقیت آن‌ها در زمینه ایجاد شغلی جدید بروز پیدا کند. برای آشنایی با مشاغل مختلف نیازی نیست که کار سختی کنید، کافی است که هرروزه خریدهای منزل را به فرزند خود بسپارید یا اینکه از او بخواهید که شما را در زمان خریدهای مختلف همراهی کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *